Waterfestival met karaoke - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Corina Broek - WaarBenJij.nu Waterfestival met karaoke - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Corina Broek - WaarBenJij.nu

Waterfestival met karaoke

Door: Corina

Blijf op de hoogte en volg Corina

03 December 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hoi allemaal,

Het is al een maand geleden dat ik vertrok uit Nederland. De tijd vliegt als je het leuk hebt.

Vorige week werd in Cambodja het waterfestival gevierd, het belangrijkste feest van het jaar. Dinsdag, woensdag en donderdag waren nationale vrije dagen. Er werden bootraces gehouden waarbij de Cambodjanen langs de rivieroever de roeiers enthousiast aanmoedigden. Woensdagavond was het volle maan. Er werden een soort bootjes met wierook en een kaarsje in de rivier te water gelaten. Hierbij werd gebeden of een wens gedaan, daar kon ik niet helemaal achter komen tijdens de uitleg van een ‘local’. Ik heb zelf in een medium formaat boot geïnvesteerd (75 cent). Veel kinderen stonden te dringen om mijn bootje in het water te zetten. Ze zwommen er zelfs achteraan om te zorgen dat hij in het midden van de vieze rivier terecht kwam. Thanks guys! Het was erg leuk om Cambodjanen van alle leeftijden zo bij elkaar te zien. En zij vonden het blijkbaar leuk om ons te zien. Toen we met zes westerse vrijwilligers op de stoeprand een biertje aan het drinken waren staarde iedereen ons ongegeneerd aan. Alle kinderen zwaaiden en er werden zelfs foto's van ons gemaakt. Bizar, maar terecht. Ik maak tenslotte ook wel eens foto's van hen, dan wel met toestemming.

Op de dag voor het waterfestival hebben we met de klas in Grace House bootjes van bananenblad gemaakt. De bootjes werden gevuld met een flinke lading watten en daarin werd brandbare vloeistof gespoten. De watten werden vervolgens aangestoken terwijl de bootjes in een teil met water dreven. De vlammen waren vrij heftig voor iets wat midden in het klaslokaal plaatsvond. De kinderen zaten er bovendien nogal dichtbij, maar het liep goed af en ze genoten er erg van.

Op de laatste dag van het festival hadden de oprichters van Grace House alle medewerkers en vrijwilligers thuis uitgenodigd. Iedereen had iets te eten mee genomen en er was een lekkere mix van Cambodjaanse en Westerse gerechten. Mijn inbreng bestond uit watermeloenen en ananas.
Vanaf het moment dat ik binnenkwam tot het eind werd er karaoke gezongen en gedanst. De nummers werden voornamelijk in het Khmer gezongen en dit werd uiterst serieus genomen. Toen Sarah en ik 'Fame' zongen werd er helaas veel minder gedanst, dat viel blijkbaar wat minder in de smaak.

Afgelopen zaterdag ben ik naar een ‘floating village’ geweest, Kampong Phluk. Alle huizen staan op hoge palen. In het regenseizoen stijgt het water in dat gebied tot aan de huizen en dan moeten de mensen met een boot naar de markt of naar hun buren. Aan het eind van de dag hebben we hier van een super mooie zonsondergang genoten, terwijl we in een bootje op het meer dobberden.

Deze week is pas m'n tweede volledige werkweek. Geen enkele vakantiedag tussen door. Dat is even wennen voor mij en de leerlingen.

Liefs,
Corina

  • 03 December 2015 - 19:37

    Sara:

    Hoooooi Cor!
    Gaat snel he de tijd maar lijkt ook al weer lang terug hoor de kaasfondue party!
    Ik ben benieuwd naaar de foto's! of maak je die niet?
    X Saar

  • 06 December 2015 - 11:39

    Arno Broek:

    Hoi Corina,

    't Lijkt wel de Harlingen-Terschelling-sloepenrace (maar dan bij letterlijk verhitte temperaturen).

    Een fijne tijd!

    Groeten van Frank en Arno

  • 10 December 2015 - 15:37

    Anita:

    Hoi Corina,

    Ik zeg toch weer, wat een belevenis....
    En ik ben jaloers op je hoor, hier is het echt koud door harde wind....
    Nou geniet ervan.
    Groetjes,
    Anita

  • 11 December 2015 - 15:07

    Opa Knol:

    Ha Corina, ik schrijf even namens opa. Leuk om over je reis te lezen zeg. in Leiden hadden we met Allerzielen (31 okt) ook zo iets dat bootjes met een lichtje over het water voeren. Ik denk dat de Cambodjanen het van ons hebben:!).

    groeten!

    Wil en Opa

  • 28 December 2015 - 21:50

    Elly De Jong:

    Hoi Corina,

    Een berichtje vanuit Waarland, vandaag veel visite om afscheid te nemen van Susan. Morgen zien jullie elkaar in Bankgkok! Heel veel plezier tijdens de jaarwisseling en daarna in Cambodja.
    Schrijf je ook een stukje over jullie tijd samen in Bangkok??
    Ik maak een boek voor Susan dan kan jouw stukje er ook bij.

    groetjes fam. de Jong

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corina

Actief sinds 22 Nov. 2015
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 4148

Voorgaande reizen:

02 November 2015 - 19 Februari 2016

Fysiotherapeut in Cambodja

Landen bezocht: